Rainbow page separator

Do provozu žďárské MHD bude zařazena dvojice elektrobusů

Pátek, 14. března 2025

Žďár nad Sázavou / Dva elektrobusy, které budou zařazeny do provozu MHD, představila žďárská radnice s přepravní společností ZDAR. Cestující se s nimi může setkat v průběhu března v ověřovacím provozu, od dubna budou jezdit pravidelně. Dva starší elektrobusy SOR, model EBN 8, dlouhé osm metrů jsou oproti klasickým dvanáctimetrovým vhodné pro méně vytížené linky a pro oblasti s horší průjezdností. „Elektrobusy mají baterii s kapacitou 175 kWh, což umožní dojezd přibližně 100 až 120 kilometrů v závislosti na počasí. Protože autobus v žďárské MHD ujede denně 200 až 250 kilometrů, jeden dieselový autobus nahradí dvojice elektrobusů – jeden bude jezdit dopoledne, druhý odpoledne. Přes noc se budou dobíjet v garážích pomocí technologie pomalého nabíjení přibližně šest až osm hodin, což zaručuje vyšší životnost baterií,” popsal ředitel společnosti ZDAR Richard Ladislav.

Pořízení elektrobusů je součástí snahy města o snižování emisí ve žďárské dopravě. „Jsme rádi, že jsme se díky spolupráci s firmou ZDAR pustili do testovacího provozu a budeme tak mít kvalitní podklady pro další postup nebo pro případ změny legislativy. Není důvod čekat, trend elektromobility vnímáme, ostatně žďárská radnice má ve svém vozovém parku elektroauta od roku 2018,” sdělil žďárský místostarosta Jaroslav Hedvičák. Cena nového elektrobusu je oproti dieselovému autobusu zhruba dvojnásobná a o něco vyšší jsou i náklady na provoz. ZDAR tak plánuje pro budoucí nákup nových elektrobusů využít dotaci. Aktuální nasazení dvou starších elektrobusů nebude mít finanční dopad na rozpočet města ani na smlouvu s dopravcem. Provoz žďárské MHD obstarává šest kmenových autobusů, které ročně najedou asi 300 tisíc kilometrů. Roční provozní náklady se pohybují kolem patnácti milionů, kdy jízdné pokryje přibližně 20 procent nákladů a zbytek hradí město.